IKLAN NUFFNANG

BLOG KAMI

NO POLITIC! NO GOSSIP! NO RACIST!

JOM TENGOK, MENARIK!

Wednesday 18 May 2016

FAKTA MENARIK MENGENAI SELERI


Diriwayatkan dari Qais bin Rafi' al-Qaisi, dari Ab Hurairah, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda : "Makanlah seleri, sesungguhnya Allah telah menjadikan ubat penyembuh segala penyakit di dalamnya"

Seleri termasuk tanaman yang paling kaya dengan zat sodium dan ini membuatnya ampuh untuk melancarkan pencernaan..

Selain itu, seleri juga mengandungi zat besu, sulfur, kapur, fosforus, zinc..Ia juga kaya dengan kandungan vitamin C, namun kandungan vitamin A, B, PP dan kerotinnya rendah..Beberapa kajian juga menunjukkan kandungannya atas unsur antibiotik pembasmi kuman..

Seleri boleh menghangatkan dan mencuci bersih perut, mengeluarkan cacing cacing dalam perut..

Jika dimasak dengan bubur, seleri boleh mengeluarkan sekresi sekresi yang menggumpal di dalam dada dan mencegah keguguran rambut..

Sementara itu, jika dicampur dengan air dan garam dan dijadikan pembalut, maka ia boleh mematangkan bisul dan sejenisnya dengan cepat, mengatasi asma, sesak nafas, membersihkan paru paru dan melancarkan kitaran haid..

Selain itu, jika diminum dengan air hangat setelah ditumbuk halus , maka ia boleh meringankan fizikal, mengusir masuk angin dan mengatasi rasa pedih pada usus akibat kedinginan..

Manakala untuk mencegah keguguran dan mengatasi jerawat di kulit kepala, seleri boleh ditumbuk halus lantas ditutupkan di kulit kepala,..

Sumber : Buku ENSIKLOPEDIA KEMUKJIZATAN SAINS DALAM AL-QURAN & SUNNAH

Jom kita amalkan makan seleri pula..
Sebelum ni kalau masak sup, saya mesti letak seleri ni..sedappppp..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...